25 tammikuuta 2015

Venttilien säätöä Perkins T6.354M

Talvi menee aika pitkälti suunnitellessa eri osa-alueita veneenrakennuksessa. Käytännössä varsinainen runko odottelee kevään lämpimiä kelejä. Ikkunoiden liimaaminen ei oikein onnistu pakkasella ja säilytyspaikassa ei ole valoja/sähköä.

Omassa autotallissa sentään pääsee tutustumaan koneen rakenteeseen ja tänään availtiin venttiilikoppa. Tutustuttiin vanhaan työntötankotekniikalla toteutettuun venttiilirakenteeseen. Samaa tekniikkaa kuin esim Volvo Penta 2003T moottorissakin.

Netistä onneksi löytyi moottorin venttiilien säätö-ohjeet ja niiden mukaan säädeltiin venttiilit. Ohjeet menee kutakuinkin näin:

Säätö

6:s sylinterin pakoventtilin sulkeutuessa ja imuventtiiilin avautuessa säädä venttilit sylinteristä 1.
2:s sylinterin pakoventtilin sulkeutuessa ja imuventtiiilin avautuessa säädä venttilit sylinteristä 5.
4:s sylinterin pakoventtilin sulkeutuessa ja imuventtiiilin avautuessa säädä venttilit sylinteristä 3.
1:s sylinterin pakoventtilin sulkeutuessa ja imuventtiiilin avautuessa säädä venttilit sylinteristä 6.
5:s sylinterin pakoventtilin sulkeutuessa ja imuventtiiilin avautuessa säädä venttilit sylinteristä 2.
3:s sylinterin pakoventtilin sulkeutuessa ja imuventtiiilin avautuessa säädä venttilit sylinteristä 4.

Molempien sekä imu- että pakoventtiilien välys on 0,3 mm kylmällä moottorilla.


Säätöä tehdessä huomasin, että 3:s sylinterin pakoventtili näytti tummemmalta kuin muut venttiilit. ja siitä heräsi epäilys, että venttiili saattaa vuotaa. Tämä taas tarkoittaisi, että kansi olisi avattava ja samalla yläkertaan tehdään kunnon remppa. Nyt täytyy harkita... Venttiilit oli alunperin säädetty huomattavasti tiukempaan eli olisikohan se kantanut? 

Onneksi tähän on aikaa enemmän kuin vuosi, luulisin. Jos jollain on kokemusta tästä, niin kertokaapa vuotaako tuo venttiili. Konehan on seissyt vuodesta 2008 eli voihan aika tehdä tuossa asiassa tehtävänsä.

Vuotava venttiili?
Koneen käydessä ei sinänsä huomaa mitään vikaa, ehkä pientä savutusta ja se voisi ehkä tulla myös tästä. Vinkkinä niille, jotka samaa hommaa tekee: Puhdista moottorin yläpinta irtoliasta ja älä jätä venttilikopan ruuveja koneen päälle. Yksi oli jo pyörähtää koneen sisälle.

3 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Moro!
Tarkista onko venttiilin varsilla tiivisteet. Viittaisi tiivistevuotoon kun vain yhdessä on vuotojälkiä. tiiviste pitäisi näkyä joten kuten jousten välistä. Niiden vaihto onnistuu kantta irroittamatta yleensä. Ko. pytystä mäntä yläkuolokohtaan ja varmistus ettei kampiakseli pääse operaation aikana pyörähtämään, jos niin käy venttiili putoaa syliteriin jolloin kansi menee irroitettavaksi.

Anonyymi kirjoitti...

Moro!

Eihän Teillä tullut veneen moottorin mukana mitään suomenkielistä ohjekirjaa koneeseen? Olisin kiinnostunut kopiosta kun ei mistään tunnu suomenkielistä kirjaa löytyvän! Itselläni on hyvinkin samanlainen veneprojekti meneillään ja kone ainakin on ihan samanlainen. Itseasiassa taisin käydä teidänkin venettä Närpiössä ihailemassa ennenkuin ostin omani...

T:Tommi

lauttamukset kirjoitti...

Moottorin mukana ei tullut mitään ohjekirjaa. Netistä löytyy englanninkielinen versio, jossa on ihan hyvin selitetty eri säädöt ja huoltokohteet. Jos vaan saat jostain suomenkielisen, niin kiinnostaa myös minua. Laitahan tietoa omasta projektista, kiinnostaa kyllä nähdä muidenkin ratkaisuja.

Veneen moottorissa todennäköisesti menee suuttimet ja pumppu pajalle. Tuon vuodon täytyy tarkastaa seuraavalla kerralla kun koppaa availen. Kiitoksia vinkistä