14 elokuuta 2015

Veneen ikkunoiden liimaminen kehyksiin

Viimein päästään liimailemaan ikkunoita kehyksiin. Liimaus tekniikkana tuntuu tiiviiltä ja Sika Finland tarjosi asiaan erittäin hyvät ohjeet. Yllätyin tämän yrityksen asiakaspalvelun tasosta todella positiivisesti eli ihan tumpelo pystyy heidän ohjeillaan ja opastuksellaan tekemään liimaukset oikein.

Aikaisemmin liimailtiin kehykset runkoon ja nyt liimaillaan seuraavaksi ikkunat sisäpuolelta kehyksiin. Liimasauman tukipalat liimattiin aktivaattorin ja primerin jälkeen kehysten sisäpuolelle. Näillä varmistetaan se, että sauma on tällä välillä joustava. Tukipalat on noin 2 mm paksuisia.

Tukipalat ikkunakehyksessä
Odottelun lomassa sovitetusta ikkuna-aihiosta leikattiin reunasta suojamuovi pois. Reunan pinta hiottiin karheaksi, että primeri tartuu varmasti pintaan kiinni. Suojamuovin leikkauksen saa onnistumaan parhaiten, kun ikkunan asentelee maalarinteipeillä aukkoon ja ulkopuolelta merkitsee kulmien paikat maalitussilla pleksiin. Varovasti viivaa pitkin katkoteräveitsellä leikataan suojamuovi ja se poistetaan. Keskiosaan suojamuovin kannattaa jättää tässä vaiheessa vielä kiinni.

Primerin levitys ikkuna-aihion reunaan


Primeri sitten levitetään aikaisemmin karhennetulle pinnalle esimerkiksi pienellä pensselillä tai vaikkapa superlon palasella. Annetaan kuivua ja siirrytään liimaamisvaiheeseen. Levitin liiman kehykseen ja asentelin ikkunan oikeaan asemaan sekä kehyksen että rungon mukaan. Pienet palat alaosassa jättää raon rungon ja ikkunan väliin. Teipeillä sidoin kulmat paikalleen ja keskeltä pienellä puristuksella koko ikkunan reuna painuu tukipaloja vasten. Sitten taas odotellaan 24 h irroitusvaiheeseen.

Ikkunan tuenta liiman kuivumisen ajaksi
Näin kierrellään koko veneen ikkunapinnat, joita tässä tapauksessa on 20 kappaletta. Vaatii kärsivällisyyttä ja pitkäjänteisyyttä. Odottelua oli jo kehysten liimaamisessa ja tätä odottelua tuntuu riittävän. Onneksi sentään  voi suunnitella kun odottelee...
Liimattu ikkuna ulkopuolelta
Lopuksi kaikki ikkunat on liimattu, niin kehykset kierretään Sikaflex 291 i tai 292 i massalla. Kehyksen ja rungon väli luonnollisesti vaalealla massalla ja ikkunan ja kehyksen väli mustalla. Taitaa vaatia hermoja, kun jälki jää myös näkyviin.




Ei kommentteja: