19 kesäkuuta 2015

Veneen ikkunat

Pitkän harkinnan jälkeen päätin tehdä alakerran ikkunat tummennetusta 4 mm paksusta akryylilevystä. Akrylin lämpölaajenenminen mietytti pitkään ja polykarbonaatti olis ollut helpommin työstettävissä. Polykarbonaatti kestää paremmin iskuja, mutta taas naarmuuntuu helpommin kuin akryli.

Lasia harkitsin vain hetken, koska lasit olisi pitänyt tehdä karkaistusta lasista ja pari lasia olisi pitänyt taivuttaa oikeaan muotoon. Hinta tässä kohtaa olisi noussut korkeaksi ja hommaan olisi pitänyt käyttää aika paljon ulkopuolisia.

Nyt on liimat tilattu ja saan ne ensi viikolla. Ensimmäinen ikkuna on nyt leikattu ja ilmassa on odottava tunnelma. Kuvia tulee kohta.

25 tammikuuta 2015

Venttilien säätöä Perkins T6.354M

Talvi menee aika pitkälti suunnitellessa eri osa-alueita veneenrakennuksessa. Käytännössä varsinainen runko odottelee kevään lämpimiä kelejä. Ikkunoiden liimaaminen ei oikein onnistu pakkasella ja säilytyspaikassa ei ole valoja/sähköä.

Omassa autotallissa sentään pääsee tutustumaan koneen rakenteeseen ja tänään availtiin venttiilikoppa. Tutustuttiin vanhaan työntötankotekniikalla toteutettuun venttiilirakenteeseen. Samaa tekniikkaa kuin esim Volvo Penta 2003T moottorissakin.

Netistä onneksi löytyi moottorin venttiilien säätö-ohjeet ja niiden mukaan säädeltiin venttiilit. Ohjeet menee kutakuinkin näin:

Säätö

6:s sylinterin pakoventtilin sulkeutuessa ja imuventtiiilin avautuessa säädä venttilit sylinteristä 1.
2:s sylinterin pakoventtilin sulkeutuessa ja imuventtiiilin avautuessa säädä venttilit sylinteristä 5.
4:s sylinterin pakoventtilin sulkeutuessa ja imuventtiiilin avautuessa säädä venttilit sylinteristä 3.
1:s sylinterin pakoventtilin sulkeutuessa ja imuventtiiilin avautuessa säädä venttilit sylinteristä 6.
5:s sylinterin pakoventtilin sulkeutuessa ja imuventtiiilin avautuessa säädä venttilit sylinteristä 2.
3:s sylinterin pakoventtilin sulkeutuessa ja imuventtiiilin avautuessa säädä venttilit sylinteristä 4.

Molempien sekä imu- että pakoventtiilien välys on 0,3 mm kylmällä moottorilla.


Säätöä tehdessä huomasin, että 3:s sylinterin pakoventtili näytti tummemmalta kuin muut venttiilit. ja siitä heräsi epäilys, että venttiili saattaa vuotaa. Tämä taas tarkoittaisi, että kansi olisi avattava ja samalla yläkertaan tehdään kunnon remppa. Nyt täytyy harkita... Venttiilit oli alunperin säädetty huomattavasti tiukempaan eli olisikohan se kantanut? 

Onneksi tähän on aikaa enemmän kuin vuosi, luulisin. Jos jollain on kokemusta tästä, niin kertokaapa vuotaako tuo venttiili. Konehan on seissyt vuodesta 2008 eli voihan aika tehdä tuossa asiassa tehtävänsä.

Vuotava venttiili?
Koneen käydessä ei sinänsä huomaa mitään vikaa, ehkä pientä savutusta ja se voisi ehkä tulla myös tästä. Vinkkinä niille, jotka samaa hommaa tekee: Puhdista moottorin yläpinta irtoliasta ja älä jätä venttilikopan ruuveja koneen päälle. Yksi oli jo pyörähtää koneen sisälle.

06 joulukuuta 2014

Vähän veneen historiaa

Mies Närpiön kasvihuoneiden katveessa aloitti veneen rakentamisen 1980-luvulla. Samaan aikaan kaksi ruotsalaista hänen tuttuaan aloittivat veneen rakentamisen. Toisin sanoen näitä veneitä tiettävästi on nyt kaksi vesillä ja yksi rakenteilla. Kaverit saivat omat veneensä valmiiksi Tukholmassa. Tämän veneen rakentaja toimi koko elämän ajan hitsaajana Närpes Trä och Metal -yrityksessä paitsi 60-luvun loppupuolella, kun hän asui Kanadassa. Hän vietti joka kesä viikon lomaa Tukholmassa kaverinsa luona (yksi kavereista joka sai veneensä valmiiksi) ja koko sen viikon aikana he ajelivat kaverin veneellä Tukholman saaristossa. Vielä kesällä 2007 hän lomaili Tukholmassa veneilemässä, mutta ei silloin voinut enää erityisen hyvin. Syksyllä 2007 hänellä todettiin vakava sairaus ja hänen maallinen vaellus päättyi 2008 60-vuotiaana. 




Hän on ollut käsistään taitava ja yksityiskohdat puhuvat puolestaan. Tätä venettä on tehty antaumksella ja harkiten. Aina kun venettä katselee ja tutustuu, niin löytää todella hyvin tehtyjä yksityiskohtia. Veneen pohjarakenne näytää todella hyvälle sekä sisä- että ulkovesien aalloissa. Tällä veneellä kyllä selviää myös haastavissa keleissä. Nyt yritän saada tämän työn loppuun tekijäänsä muistoa kunnioittaen. 

14 marraskuuta 2014

Perkins T6.354M ensimmäinen käynnistys

Koneen ensimmäinen käynnistys on aina jännittävä tapahtuma ja varmistuksen varmistuksen ja sen jälkeen vielä kerran varmistin, että kaikki on kunnossa. Startti pyöritti konetta hyvin ja kaikki tuntui toimivan. Polttoaineen ilmauksen jälkeen oli aika kokeilla ja tulos näkyy alla olevassa videossa.



Savutusta on selvästi havaittavissa, mutta on kuulema hyvin luonnollista koneen ensimmäisen käynnistyksen aikana. Ajatuksia siitä mitä koneelle pitää tehdä otetaan mielellään vastaan.

11 marraskuuta 2014

Veneen moottoria herätellään henkiin: käynnistysmoottori

Veneen mukana tuli Perkins T6.354M moottori, joka on maineeltaan luotettavaksi todettu moottori. Koneessa on mekaaninen ruiskutuspumppu ja käytännössä  kone ei tarvitse käydessään sähköä. Käynnistysmoottori kuitenkin tarvitsee ja sen irroittaminen olikin ensimmäinen tehtävä. Irroittaminen olikin aika helppo homma eli kolme kiinnitysruuvia irti, sähköt moottorille ja johdolla virtaa solenoidille. Vikaa löytyi luistista, joka lyö käynnistysvaiheessa rattaan kiinni vauhtipyörän kehälle. Rasvauksen ja herkistelyn jälkeen liuku toimi. Moottori kiinni, ja Perkinsin pyörittämistä vauhtipyörästä muutama kierros. Tämän jälkeen sähköä ja kone pyörii startilla.

Perkins T6.354M laturi.
Nyt kauppaan hakemaan polttoainetta ja rohkeutta käynnistää kone.

24 lokakuuta 2014

Vene on maalattu Normaalin maalilla

Viimeinkin päästiin veneen maalauksessa eteenpäin ja saatiin maali pintaan. Ennen maalausta aikaisemman maalin pinta hiekkapestiin, ruostuneet kohdat hiekkapuhallettiin ja primerin maalauksen jälkeen pinta käsiteltiin  lopullisella värillä. Väriksi valikoitui RAL värikartan väri, joka miellytti silmää parhaiten. Lopputulos tuli yllättäen aika vaaleaksi, mutta koristemaalaukset tehdään vasta tämän jälkeen.

Kylki on todella tasaisen näköinen.

 Vanerisuojista saa hyvät mallit ikkunoita varten.

Vedenalainen osuus maalattiin mustaksi.

 Valmiiksi maalattu vene

Ensimmäisen talviajan aamun valjetessa vene siirrettiin E75 tietä pitkin Puuppolaan ja ajoitus meni nappiin. Ei liikennettä ja ohituksia. Tätä ei olisi voinut tehdä ruuhka-aikana.

Aamulla ei ole ruuhkaa.


Kevyesti tulee traktorin perässä

Lopputulos tuli todella hienoksi ja jälleen kerran sai huomata, että ammattitaitoiseen maalariin voi aina luottaa. Mestaripuhallus Jaakola maalasi tämän niin tasaiseksi, että eräs kuvitteli veneen olevan laskikuitua. Osa tästä hienosta lopputuloksesta menee ilman muuta veneen tekijälle, joka valitettavasti ei ole näkemässä lopputulosta.

Nyt talvi kuluu suunnitellessa ja miettiessä miten projekti etenee. Moottori pitäisi herätellä henkiin,


05 elokuuta 2014

Hiekkapuhallus ja maalaus teräsveneelle

Viimeiset valmistautumiset ennen hiekkapuhallusta ja maalausta. Maalari suositteli tukkimaan kaikki isommat aukot ennen hiekkapuhallusta ja suositteli käyttämään suojana vaneria. Vanerilevyt on halvinta mahdollista 9 mm havuvaneria. Levyt liimatiin silikonilla sisäpuolelta kiinni ja liimauksen ajaksi levyt ruuvattiin kiinni ulkopuolelta levyn ja aukon reunasta. Katsotaan kuinka rakennelma kestää puhallukset.  Ajatuksena on viedä levyt sitten lasiliikkeeseen, jossa maalatun pinnan mukaan tehdään ikkunat aukoille. Se että onko ne lasia vai muovia on vielä harkinnassa.
Ruuvit on ruuvattu reunaan niin, että kanta ottaa kiinni aukon reunaan.


Kuva ajohytin ikkuna-aukoista.

Leyv on liimattu sisäpuolelta kiinni runkoon.

22 kesäkuuta 2014

Vanhan maalipinnan hionta

Vanha maalipinta on hiottava ennen uuden maalipinnan maalaamista. Veneen ensimmäiset maalit on maalattu jossain tämän vuosituhannen alussa, luultavasti. Vanha maalipinta on kovettunut liikaa ja siksi se on hiottava. Aikaisempi maalipinta oli Tikkurilan Reacolor, joka vastaa nykyistä Temacoat maalia.


Pinta oli nopein ja yksinkertaisin hioa käsin hiomatuella, johon sai kiinni sopivan varren. Koneella hiominen oli hankalampaa. mutta kevyempää. Koko veneen pinta hiottiin  karkealla 80 hiomapaperilla. Ammattilaiset neuvoivat käyttämään 80 - 120 paperia.


Koko veneen hiomiseen kului sadetta varoen noin 9-10  tuntia eli tunnissa hio noin metrin. Älä tee tätä kuumana kesäpäivänä, vaan sellainen +10 astetta on sopiva keli. Onneksi näitä hiontakelejä riittää tänä kesänä. 

26 toukokuuta 2014

Trailerin renkaat, osa II

Trailerin vanteiden kanssa kävi heikosti. Volvon vanhan kuorma-auton vanteet oli lukkovanteet ja hiekkapuhalluksen + maalauksen jälkeen selvisi, ettei lukkovanteita voi enää käyttää. Haettiin sitten uudemman malliset vanteet 22,5" ja asennettiin niille 295/70 x 22,5 tuuman renkaat. Sitä ennen tietenkin polttoleikattiin vanhasta vanteesta keskiö ja hitsattiin se kiinni uuteen vanteeseen. En ole tämänkään alan ammattimies, joten pakko tällaiset hommat on jättää ammattimiehille.


Offset on aika tiukka eli ei kovin iso rengas mahdu alle ilman muutoksia. 

Hitsaussauma kiertää ulkopuolella koko vanteen reunan ja vanha keskiö asennettiin sisäpuolelle. 

Renkaan korkeus muuttui hieman pienemmäksi, mutta... 

Offset on nyt ulompana. Rakoa jäi aika vähän.

06 toukokuuta 2014

Trailerin renkaat on loppu

Siirtovaiheessa jo huomasin, ettei renkaat kestä vuosia. Onneksi ne kuitenkin kestivät kuljetuksen Närpiössä eli noin pari kilometriä. Vanteet ja akselisto ovat olleet jo aikoinaan vanhat ja käytännössä lukkovanteet olivat tiensä päässä. Jyväskylässä paikallinen rengasliike purki vanhat lukkovanteet. Trailerin akselistona on Volvon akseli, jossa keskireikä on 220 mm ja pultteja 10 kpl.



Vanteet purettiin, hiekkapuhallettiin ja maalattiin. Renkaiden D20 x 10 asennusvaiheessa löytyi sitten murtuma vanteen reunasta eli projekti ei mennyt ihan "putkeen". Lisäksi uudet vanhat renkaat rutisivat pahaenteisesti.


Sitten metsästettiin uusia vanteita, jotka löytyivät Paussulta Jyväskylästä. Käytännössä vanhan vanteen keskiö polttoleikataan ja asennetaan nykyisen standardin vanteeseen. Koko tulee olemaan 22.5 x 315/70 joka on kantavuudeltaan parempi ja lisäksi tubeless-vanne. Palataan tähän kunhan päästään hommaan käsiksi.

Tätä ennen veneeseen asennettiin keulapotkuri, joka taas löytyi Helsingin venemessuilta. Asiantunteva Jyväs-Marinen henkilökunta avusti valinnassa ja pyysi odottamaan messutarjouksia. Kannatti.

23 huhtikuuta 2014

Keulapotkurin asennus

Keulapotkurin valinta oli helppo, koska Vetus-messutarjous oli todella hyvä. Paketissa tuli mukana sopivan iso keulapotkuri ja siihen liittyvät tarvikkeet. Pitkän aikaa mietin sopivaa ohjainta ja valinta kohdistui joystick-malliin nappien sijaan. Napit saattaa olla hukassa kriittisellä hetkellä ja veneen suunta manoovereissa väärä. 

Valmis hitsattu tunneli. Potkurin asennus vähän myöhemmin.

Potkurin läpivienti olikin aika pieni.

28 maaliskuuta 2014

Vene siirretään Jyväskylään

Talvi meni odotellessa ja kävin muutaman kerran tutustumassa hankintaan. Perikunnan edustaja kantoi lähes joka kerta lisää tavaraa, jota oli löytynyt edesmenneen veljen varastoista. Veli oli aloittanut veneen rakentamisen 1980 -luvulla ja oli tehnyt venettä todella harkiten, tarkasti ja erityisen hyvin. Vähän jo alkaa tuntumaan siltä, että olenko minä tarpeeksi hyvä jatkamaan tätä projektia. Se nähdään seuraavan kolmen vuoden aikana, toivottavasti.




Vene sitten siirrettiin maaliskuun lopulla nostopaikkaan, josta veneen kuljetti Rahti-Kaleva Jyväskylään. Kuljetusliikkeitä voi ja erityisesti pitää kilpailuttaa. En ottanut edullisinta vaan yrityksen, jonka henkilökunta puhuu eteläpohojalaasittain. 



Tuli niin kotoinen olo, mutta referennsilistakin kertoi ammattitaidosta. Vene tuli ehjänä seuraavana päivänä perille ja voin sanoa, että ammattilainen on ammattilainen.



30 joulukuuta 2013

Veneprojekti lähtee käyntiin

Talon ja autotallin rakentamisen jälkeen pitkään olin "vapaalla" ja juuri talon lopullisen valmistumisen aikaan myös työpaikka meni alta. Nokia päätti sulkea yksikön Jyväskylässä ja jäin vähän tyhjän päälle. Siitä selvittiin ja uusia haasteita kaipailin jo pari vuotta.

Pitkään olin miettinyt mitä haluaisin vielä kokeilla ja pitkäaikainen haave veneen rakentamisesta oli toteuttamatta. Katselin useita eri veneitä, kunnes nettisivustolta vastaan tuli Närpiössä, kasvihuoneiden varjossa, rakenteilla oleva vene. Edellisen rakentajan perikunta oli venettä myymässä ja asiantunteva myyjä sanoi melko suoraan, että venettä ehdottomasti kannattaa käydä paikan päällä vilkaisemassa. No siitä se sitten lähti ja veneen nähtyäni oli erittäin vaikea keksiä syytä miksi en veneprojektia ostaisi. 





Rungosta näki heti, että työ on tehty ammattitaidolla ja kaikkiin yksityiskohtiin on kiinnitetty tekovaiheessa huomiota. Varsinkin hitsaussaumoja hyvin harvoin näkee noin hienosti tehtynä. perikunnan veli on ollut varsin tarkka työssään, jota minä henkilökohtaisesti arvostan.

13 heinäkuuta 2008

Autotallin sokkelin muuraus alkoi

Anturavalu annettiin kuivaa pari päivää ja sen jälkeen aloitettiin harkkosokkelin muuraus. Kaija sekoitti harkkolaastin ja itse sitten harjoiteltiin muurausta. Helppo homma se tämänkin tuntuu olevan. Appiukon neuvoilla homma onnistuu eli laitetaan harkko siihen missä ei vielä ole. Yksinkertaista. Linjapukit jäi tekemättä, mutta matematiikan kaavoilla saatiin muurauslinjat paikalleen. Ristimittaan jäi sentin heitto, joka ei pitäisi ihan heti silmään näkyä.

Muurauksen aikana on sitten satanut vettä ja jotain ihme pikkukärpäsiä tulee heti sateen jälkeen. Tämän jälkeen homma menee enemmän huitomiseksi kuin muuraamiseksi.





09 heinäkuuta 2008

Autotallin rakentaminen alkoi

Perustuksia on tässä rakenneltu ja kaivettu käsin oikealle paikalle. Syksyllä pohjat kaivettiin vähän hätäisesti ja nyt niitä sai sitten lapio kourassa korjailla suoraan ja oikeaan paikkaan. Ihan sopivaa hommaa näin kesäloman ajaksi, vaikka ehkä aikaa olis säästynyt kun olis tilannut kaivinkoneen. Hiekkojen kärrääminen kottikärryillä oli myös ihan hyvää treeniä ja näiden juttujen takia sitten selkä onkin ollut jo pari viikkoa kipeänä. Anturat on nyt sitten valettu ja seuraavana alkaa harkkojen muuraus.

Sais tämän tallin valmiiksi ennen lumen tuloa niin voisi siirrellä ylimääräiset rakennustarvikkeet autotalliin talon toisesta kerroksesta.





24 maaliskuuta 2008

Talvi menee ihmetellessä

Talven aikana ei sitten hommat edenneet kuten suunnitelmissa oli. Tarkoituksena oli tehdä syksyn aikana autotallin perustukset ja kevätaurinkossa oli tarkoitus nostella seinät pystyyn. No, autotallin pohjat on kaivettu ja nyt pitäis kaivaa jostain työinto. Toisaalta tällä tavalla rakentamalla budjetti pysyy paremmin hanskassa ja lainan määrä pienenee jokaisena tilipäivänä.


Talon sisällä tuli tehtyä yläkerran aula ja makuuhuone valmiiksi. Nyt olis tarkoitus rakennella yläkerran vessa valmiiksi ennen perustusten valamista.








09 heinäkuuta 2007

Lauteet ei tule hetkessä saunaan

Talo tuli lauteita odotellessa maalattua ulkopuolelta. Maalia meni yllättävän vähän eli vihreää maalia vähän yli 20 litraa (talo oli valmiiksi välimaalattu tehtaalla) ja valkoista väriä noin 10 litraa jo aikaisemmin kesällä maalattujen maalien lisäksi.




















Saunanlauteita odotellessa oli aikaa rakennella yläkerran parveke ja alakerran terassin kaiteet. Yläkerran parvekkeen lattian alle rakenneltiin peltikatto eli alakerrassa pitäisi olla kuivaa sateella... toivottavasti.





















Saunan lauteet muuten ei ole valmista hyllytavaraa, joka tulee seuraavana päivänä valmistajalta pihaan. Meillä meni noin neljä viikkoa tilauksesta lauteiden saapumiseen tontille. Asennus vei neljä tuntia ja seuraavat lauteet olisi asennettu parissa tunnissa. Jos lauteilla on kiire niin suosittelen lauteiden tekemistä itse. Eiköhän jonkinmoiset lauteet saa saunaan neljässä viikossa.

Kiukaan sähkökytkennät oli myös pieni yllätys eli saunaan tulikin kaksi eri anturia, läpötila ja kosteus, eri paikoille saunassa. Näihin kannattaa varautua jollain tavoin, niin ei tarvitse jälkeenpäin etsiä reittejä.

22 toukokuuta 2007

Sauna valmis: kiuas ja lauteet puuttuu

Homma se vain etenee hitaasti mutta varmasti. Saunan seinät oikaistiin ja paneloitiin jo viime viikolla. Sinänsä ihan pikku juttu, mutta ilman sähköhöylää ei hommasta olisi tullut mitään. Nurkassa oli noin 1cm heitto metrin matkalla eli höylällä ohennettiin hieman panelin kiinnityspuita.

Kiukaaksi tullee Harvian Topclass Combi, kunhan vain joku sen myy sopivaan hintaan. Tällä hetkellä täytyy hommata hyppynaru että saa hien pintaan saunassa. Toivottavasti se kiuas saadaan ettei narut raavi kattoon kovin pahoja jälkiä...

Saunasuojaa löytyy myös sävytettävää mallia eli sillä sävyteltiin panelit ennen kiinnilaittoa. Ihan kivan näköinen siitä tuli, en ole samanvärisessä saunassa koskaan ollut. Ei taida olla kovin tunnettu juttu tuo sävyttämien, koska aika moni on ihmetellyt kun olen kertonut. Tuntuu tuo puutavara olevan hyvissä hinnoissa nykyään eli joutuu jo vähän soveltamaan että saa saunaan jotain väriä perinteisen puun tilalle.

Lauteet onkin sitten jo ihan eri juttu. Muutamasta paikasta on kyselty hintoja, mutta hinnat on pilvissä. Jos saunaan haluaa pienen kulman niin se maksaa noin 1000€ eli oliskohan kahdesta kulmasta hinta 2000€.

Taitaa olla tällä hetkellä työllisyys sitä luokkaa rakennuksilla että lauteiden hinta on vähän kuin apteekin hinta. Kuinka monta metriä saa lämpökäsiteltyä haapaa noin 1200€ hintaan? Sitä luokkaa on lauteiden hinta tällä hetkellä keskimäärin...

Kelitkin lämpeni sen verran että aloittelin toisen kerroksen parvekkeen tekoa, siitä tulee sitten lisää kuvia aikanaan.


03 toukokuuta 2007

Asumista ja rakentamista

Sain luotettavalta taholta palautetta blokin päivittämisestä eli nyt olis viimein hieman aikaa kirjoitella.

Päivät kuluu töissä kuten aikaisemminkin, mutta jostain kumman syystä nykyään jää notkumaan töihin tuntia pidempään. Ilmeisesti alitajunnassa on jo päästy siihen vaiheeseen että talossa voi asua ja painopiste on sitten sitä kautta siirtynyt enemmän normaaliin elämään. Talossa on edelleen muutamia pieniä hommia, kuten sauna, yläkerran väliseinät, katto ja lattia. Alakerran listat on paikallaan ja istumapenkkejä on rakenneltu suunnitelman mukaan eteiseen ja kodinhoitohuoneeseen. Talon ulkopuolella on yläkerran parveke ja alakerran terassi vielä tekemättä. Aikaisemmin kuvittelin että hommat olisivat hyvällä mallilla vappuna ja kesäkuun alussa päästään tekemään perustuksia autotalliin. Näyttää siltä että kesäloman jälkeen saattaa olla mahdollista autotallin perustusten teko... jos silloinkaan. Totta on ne puheet että rakentaminen pysähtyy heti kun taloon muuttaa, on tässäkin asiassa poikkeuksia ja jotkut jatkavat hommia aivan entiseen tahtiin.

Maalämpö muuten on toiminut erittäin hyvin, pumppu pyörii itsekseen ja talo lämpenee. Käyttövettä on riittänyt muutamien muutosten jälkeen. Säätökäyriä on tullut muuteltua ulkoilman mukaan ja yritin saada mahdollisimman loivan käyrän. Nyt joutuu odottelemaan koko kesän kunnon pakkasia, että näkisi käyrän vaikutuksen myös kovilla pakkasilla... Kuullosta todella hölmöltä tähän aikaan vuodesta, mutta minkäs teet kun asia kiinnostaa. Ehkäpä tässä on vain odotettava niitä pakkasia...

Talo etelän suuntaan















Eteisen istumapenkki

27 maaliskuuta 2007

Alakerta on valmis, vain "pari" listaa puuttuu

Joskus sitä tuli miettineeksi miksi ihmisillä jää jokin lista asentamatta ennen muuttoa, mutta nyt se on tässä tämän kuukauden aikana selvinnyt. Aika vaan loppuu yksinkertaisesti kesken. Alakerta on käytännössä valmis eli jalkalistat on paikallaan ja kattolistoista on vaikeimmat tehty. Nyt sitten pitää hakea kaupasta eri määrä erityyppisiä listoja mitä erikoisimpiin nurkkiin. Voi olla että juhannuksena on viimeiset listat paikallaan... siis tänä vuonna. Viimeistelyyn näyttää kuluvan yllättävän paljon aikaa ja kahden listan välinen jiiri on melko vaikea juttu. Kymmenen minuuttia ei ole aika eikä mikään kun listaan saadaan kunnon kulma.